-DET GÆLDER OM AT NYDE...




fredag den 27. november 2009

Hækle-kuvøsen...

Det har været en dejlig dag! Endnu to af mine søde børnehave-prinsesser har lært at hækle!
De ser ofte mig hækle; jeg holder af tanken om, at børn får mulighed for at SE, at vi voksne selv kan skabe noget! - At man godt lige kan finde på en idé' selv og så bringe den til live...
Jeg hører ofte børnene fortælle, at det er deres mormor eller farmor, der f.eks. har en symaskine og kan finde ud af det der med at sy, lige som det også gerne er de der søde bedstemødre, der kommer med de lune, unikke, hjemme-nørklede huer og tørklæder. Det er dejligt, at bedstemødre kan! ...Og børnene må også godt få de første erfaringer med f.eks. at hækle selv. Disse, måske første, dejlige erfaringer med håndarbejde, er for mig at se som en personlig gave, de kan tage med videre, når de forlader min lille nørkle-kuvøse...

Pigerne havde meget mod på
at lære at hækle:
Der sad tre søde, 5-årige prinsessepiger ved bordet og hæklede med svedige hænder og masker, stramme, at det ville have været menneskeligt umuligt at trevle op, hvis nogen havde ønsket det...

Da den 3. af prinsesserne endelig (hun syntes, hun havde ventet længe!) var kommet godt igang, og tungen blev holdt lige i munden, kørte det lige så langsomt derud ad med først een luftmaske... og så endnu een luftmaske o.s.v.

De var dybt koncentrerede og fuldstændig tavse et stykke tid... Lige indtil Prinsesse 3 pludselig udbrød: "Vi skal jo også have fundet ud af, hvad vi skal lave af det!"
Den første - og mest erfarne hækle-prinsesse sagde med en vis "jeg-VED-altså-et-og-andet-om-det-her-mine":
"NEJ! Dét finder man altså først ud af, når man har lavet noget mere!!!"

DÉT skulle hun nu ikke regne med, at Prinsesse 3, med de mange luftmasker (mellem 10 og 15 stk.) lod sig bremse af... Med sikker (nybegynder-)stemme meddelte Prinsesse 3 prompte:

"Jeg skal lave benvarmere og et halstørklæde!"

Der blev lidt stille ved bordet igen... men lidt efter fik de tre hækle-prinsesser en ny idé: De kunne jo sy det hele sammen! Og så målte de deres fine rækker af hæklede luftmasker. Du kan se de fine prinsesse-luftmasker på det største billede i collagen!

Jeg glæder mig til at se, hvordan lysten og interessen for hækleriet sikkert kommer til at bredde sig som ringe i vandet...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvor er det hyggeligt, at du læser med; jeg bliver altid glad for en hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...