-DET GÆLDER OM AT NYDE...




lørdag den 2. januar 2010

LisBeth's æbleskive-dommerpanel

Min yngste søn ønskede sig

en æbleskivepande i julegave...

...og så var det jo lige, at Mor her fik noget at tænke over... jeg var åbenbart ikke alene om at synes, at købe-æbleskiver kun ligner rigtige æbleskiver... Der mangler ligesom noget...
Jeg kunne ikke bruge den gamle æbleskivepande på det nye induktionskomfur, så UD røg den i et af mine afsindige oprydnings- og udsmidnings-øjeblikke... Når jeg tænker tilbage, kan jeg svagt erindre en af drengene spørge, om vi så ikke bare kunne bruge den på bålet, i det mindste... men NEJ! Når først jeg har taget beslutningen om, at noget skal UD, så skal det bare slet ikke ind i varmen igen!
"Besutsomhed er,
når man er brutal på det rette tidspunkt"
-tænker jeg så, mens jeg for mit indre ser en ung kvinde fra en gammel Cirkel Kaffe-reklame; hun sidder i et pulterrum med en kande i hånden og vurderer, hvad hun skal gøre med den, mens hun tænker denne fantastiske sætning - Jeg ser mig selv... (Se evt. billedet aller nederst på min blog...)

Dét blev den gamle æbleskivepandes skæbne: UD! Brutalt UD!

-Jeg har af og til tænkt på, at vi skulle have købt en ny, så da Tobias kom og pegede på et billede i brochuren fra en af byens isenkræmmere og sagde, at han ønskede sig "sådan en dér", så var sagen afgjort! Tænk, han kunne jo ikke engang huske, hvad sådan en hed...

min ønskeseddel stod der så i sidste øjeblik "En æbleskivestegepande til induktion". Jeg kunne simpelthen ikke bære, at en 9-årig dreng skulle sidde og pakke isenkram op juleaften! Det ville grænse til omsorgssvigt...

Nu er jeg så gået i æbleskive-træningslejr; er jo ligesom kommet ud af træning... Min første portion var ærligt talt ikke særlig vellykket, og smagsdommerne var sjove på min bekostning: "De kistrer slet ikke ret meget oppe i ganen... må jeg få noget at drikke?", "Skal de være så mørke? Vi må da ikke spise noget, når det er blevet sort, vel Mor?! og "De er vel nok fine og gyldne... (fnis)..." var nogle af de "konstruktive" kommentarer, som jeg kunne få med til videre overvejelse... De syntes nu allesammen, at jeg godt måtte få lov at prøve igen...

Så nu har jeg bestemt, at jeg vil prøve en ny opskrift af hver gang, i håb om snart at komme "i form" igen...

Resultatet i aften blev lidt bedre end det første, og dommerpanelet, bestående af 5 drenge i alderen 9 - 15 år, var godt tilfredse denne gang!

Sætningen "De er meget bedre den her gang, Mor" hæftede jeg mig ved; den kom faktisk mere end een gang!

Så hvis du ligger inde med Verdens bedste æbleskive-opskrift, eller bare en super god æbleskive-stege-idé, så vil jeg rigtig gerne høre fra dig!

6 kommentarer:

  1. Jeg ved jeg har en æbleskivepande et eller andet sted inderst inde i et skab... men det er godt nok mange år siden den er blevet brugt (så mange at mine børn ikke ved hvordan hjemmelavede æbleskiver smager... ups...)

    Jeg har derfor ingen opskrift, men jeg har set en her. Måske den kan bruges :)

    SvarSlet
  2. Hmm .. det var ellers smart at skrive linket pænt ... men det ser ikke ud til at virke.

    I stedet for du så bare hele linien:

    http://badut.typepad.com/badut/2009/12/opskrift-på-lækre-æbleskiver.html

    SvarSlet
  3. Hej Pernille! Tak for et godt link! Den opskrift skal være den næste her i huset, det er helt sikkert! Og jeg må også hellere skrive til Badut, for de har da vist været i gang med et æbleskiveprojekt à la vores...
    Frem med æbleskivepanden, Pernille; du må da i gang sammen med børnene!
    Kh. LisBethLys.

    SvarSlet
  4. Ha ha ha ha, det er nogle skønne drenge og de er da meget konstruktive under processen ;o)

    Jeg har et godt tip: put et lille stykke æble i dejen inden du vender - det smager uhm!

    SvarSlet
  5. Hej Mette! Det er da forsøget værd! Jeg er ikke sikker på, at alle her i huset vil juble, men det skal prøves! Tak for rådet.
    Et godt råd ,som jeg varmt kan anbefale til alle æbleskiveinteresserede: I stedet for at stå og dryppe med en suppeske, mens jeg hældte dejen i formene, hældte jeg den fra en kande! Genialt i al sin enkelthed. Prøv det!
    -LisBethLys :O)

    SvarSlet
  6. Jeg lagde en kommentar her for længe siden men jeg kan se at det er væk så nu prøver jeg igen. Det er lidt mærkeligt med de kommentarer der forsvinder sådan som det af og til sker, tror du det er computeren der spiser dem? Nå men det jeg ville sige var at han bare er sød din søn. Det ville jeg hellere ikke have kunnet stå for. Det er så hyggeligt at prøve sig frem med opskrifter og aller hyggeligst at lave sine egne, så jeg håber I fortsat hygger jer med projektet. Vejret er ihvertfald til æbleskivehygge selvom et ikke længere er jul. Masser af varme æbleskiveknus

    SvarSlet

Hvor er det hyggeligt, at du læser med; jeg bliver altid glad for en hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...